Telur Ayam Tiruan | Cara Membuat dan Membezakannya !

Kalau tak kerana berita hangat pasal telur tiruan hari nie. Sampai kesudah, saya tak tahu .. telur ayam pun boleh diciplak. Ingatkan barang-barang elektronik je. Nie tak .. telur ayam pun kena jugak. Tak sangka betul !

Rupa telur ayam sebenar dengan telur ayam tiruan. Memang nampak berbeza.


Tadi .. search kat Google. Rupa-rupanya .. pengeluaran telur ayan tiruan nie memang dah lama. Paling lama yang saya dapat kesan .. tahun 2008. Huh ! .. memang lama. Cuma sekarang nie je mula dikesan memasuki pasaran Malaysia.

Kenapa telur tiruan dicipta?
Sebabnya .. satu je ! Wang ! Menurut dari apa yang saya baca. Nak buat telur tiruan nie. Harganya lebih murah berbanding harga pasaran semasa. Kalau dalam Yuan .. nak buat satu telur nie. Cuma 0.55 Yuan/kg berbanding 5.6 Yuan/kg untuk telur sebenar. Jadi nak jimat kos .. jalannya mudah je. Buat yang tiruan.

Macam mana telur ayam tisuan dibuat ?
Nak tahu .. korang tengok gambar-gambar kat dibawah nie.

Bahan-bahannya; calcium carbonate, starch, resin, gelatin, alum dan lain-lain lagi bahan kimia yang diperlukan.
Bahan telur kuning diisi kedalam 2/3 bahan acuan bersama-sama calsium chlorida, dan pewarna.

Cecair "telur kuning" dimasukkan pada cetakan bulat

Lapiasan luar telur kuning terbentuk

Lapisan luar disaluti dengan lilin dan calcium carbonate. Proses ini diulang beberapa kali sehingga lapisan luar terbentuk dan menebal.
Setelah siap .. telur tersebut dibiarkan kering bagi mengeraskan kulit dilapisan luar. Dah siap !

Perbezaan telur ayam tiruan dengan yang sebenar ?
Telur ayam tiruan .. kalau digoreng seperti gambar dibawah. Gelembung-gelembung kecil akan kelihatan disekelilingnya. Selain itu .. rasanya pun lain. Lebih sedap dari biasa ! Kulit telur ayam pula .. lebih senang dipecahkan. Tapi .. nak check .. macam mana ye ?


Ciri-ciri lain .. telur ayam tiruan nie lebih besar dari biasa, tidak berbau, berkilat dan kasar.

Pendapat saya !
Emm .. susah jugak nak kesan telur tiruan nie. Sebabnya .. kadang-kadang .. memang ada telur ayam yang bersaiz besar (telur kembar) ! Kalau tengok gambar telur tiruan kat denagn yang sebenar kat atas sekali tu pula. Saiznya lebih kurang sama je dengan yang sebenar.

Kulit telur berkilat dan kasar .. tu dah biasa. Memang telur ayam sebenar kadang-kadang kasar dan berkilat. Lebih-lebih lagi .. yang dah melalui proses “pengeraman” (telur ayam kampung). Nak bau pula .. tak kan masa nak beli tu nak kena cium satu-satu. Kulit telur .. mana la ada bau. Lain la kalau cium kulit durian. Huhuhu .. makin keliru jadinya.

Anastasyea : Telur itik pun sodappp!

42 comments :

  1. china memang terer bangat dalam hal pirating nih...seblom nih beras, skang telur plak...gila hapa..

    http://goblog606.blogspot.com/2011/03/china-buat-beras-plastik.html

    ReplyDelete
  2. ada bau la kak...... ada bau ayam.

    ReplyDelete
  3. memang menakutkan.
    dengar-dengar dah masuk ke pasaran Malaysia (Pulau Pinang kalau tak silap).
    huhuhu...

    ReplyDelete
  4. Kalau telur tiruan tu .. sebelum dipasarkan .. dipalit-palit dengan tahi ayam bagi menambahkan 'original' nya. Tasha rasa .. boleh kesan ke tak ? :D

    ReplyDelete
  5. Telur pun dah tak selamat, memang geram btul dgn produk dari china ni, semuanya nak kasi orang mampus cepat. Tak baik ler mereka nih.

    Ana copy this artikel masuk blog saya yer. Saya tahu awak baik orgnya. Hehe..

    ReplyDelete
  6. wahh.. ni sudah berat,smpai telur pun boleh diciplak.. masalah2.. hehehe.. ada effect pada kesihatan x telur faked ni??..

    ReplyDelete
  7. akak pun nak copy jugoleh x???? nak kongsi maklumat nih

    ReplyDelete
  8. owhh td ade dgr bernama sebut pasal ni.. saiz besar mcm telur gred A.. tp hrga lebih murah..

    sy ade letak ciri2 telur tiruan kt blog sy.. meh la singgah... :)

    http://cikbedahlaser.blogspot.com/2011/04/episod-127-pendedahan-persatuan.html

    ReplyDelete
  9. telur pun nak buat tiruan. aduh aduh~. ^^

    ReplyDelete
  10. dy jual macam mana? dalam sangkar kertas yg 30 biji sepapan ke masuk dalam sangkar plastik yg 10 biji 1 sangkar tu? eee takutnya...please gtau ek...

    ReplyDelete
  11. kalau buat yg tiruan ni xmendatangkan apa2 side effect, kiranya ok la kot. huhu

    ReplyDelete
  12. macam mana nak pesan nasi goreng telur mata kat kedai ni..huhuhu

    ReplyDelete
  13. Ini berita yang sangat mengerikan.
    Harus diawasi secara lebih ketat.

    ReplyDelete
  14. telur ayam pun boleh buat telur tiruan... ffffuuuuuuuu

    ReplyDelete
  15. over la.. telur pun nk buat tiruan.
    ih3

    ReplyDelete
  16. tepat sekali harus diawasi-http://zaimzero.blogspot.com

    ReplyDelete
  17. hmm nasib la saya ni memang tak suka makan telur..tapi bila makan kat kedai luar tu yang payah nak jaga..penjual mesti akan masukkan telur dalam rencahnya..Adooiii nape la ada yang sanggup menipu macam ni yang boleh membahayakan kesihatan orang lain hanya kerana duit..Dimanakah nilai kemanusiaan pada masa kini...Hmm.. :(

    Jom baca ni: Tipah tertipu..opss bukanlah, Cikgu Tertipu..Hahahaha..

    ReplyDelete
  18. sekarang ni semua nak mudah dan cepat...mati jer tak nak cepat

    ReplyDelete
  19. telur grade AP zitron nyer mane?hahah

    ReplyDelete
  20. ann: jap lagi telur itik pulak diorang tiru.. huhuhu
    Menggeletar tengok Aksi Ragut Depan Mata! (kat kajang ni)

    ReplyDelete
  21. uwaaaa macam nie rupanya pembuatan telur tiruan.... akak minta izin share kat blog uLan ye...

    ReplyDelete
  22. lepas nie bley la buat telur ayam tiruan :P jadi businessman.. caranya dah ada :)

    ReplyDelete
  23. belum ada bukti mengatakan telur ayam tiruan sudah berada di pasaran malaysia. Isu yang timbul kerana ada keunikan pada telur yang dibeli lantas mendakwa ianya adalah tiruan. kajian menunjukkan ayam tersebut adalah original. jgn bimbang

    ReplyDelete
  24. Minta izin copypaste, akan di backlink..tq

    www.secangkir-madu-buat-nur.blogspot.com

    ReplyDelete
  25. Dah nama golongan yajuj majuj... mmg kijenya mendatangkan kerosakkan di muka bumi ini...

    ReplyDelete
  26. minta izin copy yer.. tq

    link di http://kasihanakibu.blogspot.com

    ReplyDelete
  27. minta izin copy yer.. tq

    link di http://kasihanakibu.blogspot.com/

    ReplyDelete
  28. mmg terer la depa ni kan...otak bergeliga...yg jadi mangsa pengguna cam kita...huhuhu

    ReplyDelete
  29. dah masok m'sia pon, mak aku beli spapan telo gred c kat tesco, kelantan.. bila pecahkan je, terus becampur telo kuning ng putih, lgpun tlo putih mcm xde je, xde bau telo langsung! sakit hidung ja kalo hidu,, mcm shit la telo tiruan, suma 30 bijik aku dah pecahkan, tnyata telo tiruan, bla rebus, telo putih jd color klabu, telo kuning dok kt bwh skali, bkn dok tgh2, mmg jelas nmpk tiruan, dahla bentuk dia jd segi tiga.. adui... aku termakan sikit, mmg keras putih telo dia, nk buang rs membazir tp bla pk kesihatan, bek buang ja suma.. apelah sgt rm8 berbanding ng nyawa.. hati2 la korang, kalo nk beli telo, goncang dlu, tiruan ni bunyi mcm ada air bkocak dlm tu, xmcm telo asli yg bila kta goncang, dia padat.. bkocak jgk tp padat xmcm air... jadilah pembeli yg bijak..

    ReplyDelete